18/4/11

8/4/2011 Bilbao & San Sebastian ή αλλιώς στη Χώρα των Βάσκων

Πως θα μπορέσω να αποτυπώσω με λέξεις αυτήν την εμπειρία που ζήσαμε το τριήμερο που μας πέρασε; Θέλω να γράψω αυτό το post ωστε αν ποτέ βρεθείτε εκεί να με θυμηθείτε και να εκτιμήσετε αυτήν την περιοχή, που είναι νομίζω από τις καλύτερες του πλανήτη. Η Χώρα των Βάσκων είναι μία από τις 17 αυτόνομες κοινότητες της Ισπανίας. Μοιρασμένη ανάμεσα στην ισπανική και τη γαλλική επικράτεια, με τα Πυρηναία όρη να τη χωρίζουν σε δύο άνισα τμήματα βρίσκεται η Euskal Herria (η γη των Βάσκων). Εντός της ισπανικής επικράτειας η Αράβα με πρωτεύουσα τη Γαστείζη, η Βισκάια με πρωτεύουσα το Μπιλμπάο και η Γκιπούσκοα με πρωτεύουσα το Σαν Σεμπαστιάν αποτελούν από το 1979 την αυτόνομη βάσκικη κοινότητα. Το υπερσύχρονο Bilbao, για το οποίο θα μιλήσω και εκτενέστερα είναι εφοδιασμένο με ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα λιμάνια, και είναι και κέντρο οικονομικών συναλλαγών στην περιοχή. Θα μπορούσα να μιλήσω αρκετά για την ιστορία της πόλης- μιά και είχαμε έναν πολύ καλό ξεναγό μαζί μας- αλλά για να μην κουράσω θα προχωρήσω την αφήγηση για τις τρεις μαγευτικές μέρες που ακολούθησαν.

Μείναμε στο Melia Bilbao ( http://www.melia-bilbao.com/en/). Πολύ καλό ξενοδοχείο και το κυριότερο, value for money. Είναι στο κέντρο του Bilbao, έχει μεγάλα δωμάτιο και μπορείς να πας παντού με τα πόδια. Έχει αξιοπρεπέστατο πρωινό και αρκετά καλό μπαρ για ποτάκι ή τσίμπημα.

Είναι γνωστό ότι περίπου μιάμιση ώρα από το Bilbao, βρίσκεται η περιοχή της Rioja, μία από τις πιο γνωστές οινοπαραγωγικές περιοχές του κόσμου. Με ατελείωτες εκτάσεις αμπελιών, που φαίνονται μέχρι όσο πάει το μάτι, νοικιάσαμε πουλμανάκι και με τη βοήθεια του ξεναγού Javier, επισκεφθήκαμε ένα από τα ωραιότερα οινοποιεία της περιοχής, το Baigorri, που παράγει και το εν λόγω κρασί. Το συγκεκριμένο οινοποιείο ανήκει στην κατηγορία των σύγχρονων οινοποιείων με εκπληκτικές εγκαταστάσεις και εξαίσιο χώρο γευσιγνωσίας. Αρχιτέκτονας είναι ο Inaki Aspiazu, γνωστός στην περιοχή για τα αρχιτεκτονικά του θαύματα ( http://www.bodegasbaigorri.com/). Αφου ξεναγηθήκαμε στους χώρους, κάναμε μία πολύ ενδιαφέρουσα κάθετη γευσιγνωσία- για τους μη γνωρίζοντες η κάθετη γευσιγνωσία είναι να δοκιμάζει κανείς το ίδιο κρασί από διαφορετικές χρονιές. Από τις ωραιότερες εμπειρίες που είχα ποτέ μου. Αργότερα, επισκεφθήκαμε το Logrono, που είναι η πρωτεύουσα της Rioja, μία πολή χωρίς τίποτα το ιδιαίτερο παρά μόνο έναν διάσημο δρόμο γεμάτο tapas bars, που είχε την πλάκα του. Μέχρι να πάμε για το μεσημεριανό μας, σταματήσαμε σε 2-3 και δοκιμάσαμε διάφορα tapas, πολύ πολύ νόστιμα. Το μεσημέρι φάγαμε στο Cacheres Comidas μία εκπληκτική ταβέρνα στο Logrono. Τρομερά άσπρα σπαράγγια με αβγά, αδιανόητες κόκκινες πιπεριές, αγκινάρες, παϊδάκια και πολλά άλλα. Το απόγευμα γυρίσαμε στο Bilbao και κάναμε βόλτα στην κεντρική αγορά, που ήταν πολύ συμπαθητικά, ήπιαμε καφεδάκι και χαλαρώσαμε προκειμένου να προετοιμαστούμε για το Michelenato εστιατόριο που ακολουθούσε το βράδυ...

Azurmendin, εστιατόριο λίγο πιο έξω από το Bilbao, με τρία αστέρια Michelin και φαγητό εμπειρία. Κρόκος αυγού με τρούφα, ραβιόλι με ουρά ταύρου, όστρακο μέσα σε θαλασσινό νερό, κρέας και ψάρι ευφάνταστα φταγμένα, γλυκό ονειρεμένο. Εκεί δοκιμάσαμε και την τοπική τους ποικιλία στο λευκό κρασί, το επονομαζόμενο chacolli, το οποίο όμως δεν έλεγε και πολλά πράγματα. Ήπιαμε πολύ ωραία κρασιά, μέσα στα οποία ήταν μία εκπληκτική rioja, Amancio Rioja του 2004...

Το Σάββατο ήταν μία από τις ωραιότερες μέρες που έχουμε περάσει. Ο λόγος για τον οποίον πήγαμε εκεί ήταν για να παραβρεθούμε στα εγκαίνια της έκθεσης μέρους της συλλογής του Δημήτρη Δασκαλόπουλου- the luminous interval, το φωτεινό διάστημα ανάμεσα στη γέννηση και το θάνατο- με έργα σύγχρονων καλλιτεχνών στο μουσείο Guggenheim του Bilbao. Και αυτό ήταν μία σημαντικότατη εμπειρία. Όλα ήταν άψογα οργανωμένα. Οι ίδιοι οι καλλιτέχνες μίλησαν για τα έργα τους, εξήγησαν σε ποιά φάση της ζωής τους τα δημιούργησαν, εξήγησαν τι ακριβώς σημαίνει το κάθε έργο και με έβαλαν μέσα σε μία πρωτόγνωρη κατάσταση, μοναδική. Κυριολεκτικά γέμισα. Από εικόνες, ήχους, μυρωδιές, ανθρώπους. Όλα ήταν πρωτόγνωρα. Και τόσο διαφορετικά. Θα το κλείσω εδώ και απλά θα παραθέσω διάφορα δημοσιεύματα που μιλούν για την έκθεση αυτή, καθώς και το site του Μουσείο, που αν βρεθείτε εκεί πρέπει οπωσδήποτε να το επισκεφθείτε.

Guggenheim in Bilbao Presents The Luminous Interval: The D ...
Kazantzakis envisioned life as a “luminous interval” during which struggle and ... The Luminous Interval: The D.Daskalopoulos Collection explores this ...
www.artdaily.com/index.asp?int_sec=11&int_new...

The Luminous Interval: The D. Daskalopoulos Collection at the ...
The exhibition includes approximately 60 works by some 30 international artists and is drawn from the D.Daskalopoulos Collection, one of the world's most ...

The Luminous Interval | Museo Guggenheim Bilbao Beginning of the modern art exhibition The Luminous Interval: The D. Daskalopoulos Collection at the Guggenheim Museum Bilbao.
www.guggenheim-bilbao.es/microsites/the.../index.php?...en

The Luminous Interval
"The Luminous Interval: The D. Daskalopoulos Collection" is the first large- scale public presentation of the D. Daskalopoulos Collection, one of the world's ...
www.artaz.gr/en/NEWS/2011/4/6/the-luminous-interval.aspx

Η επόμενη μέρα ήταν αφιερωμένη στο San Sebastian. Άλλο ονειρεμένο μέρος. Παραθαλάσσιο μέρος, με απίστευτη θέα στον Ατλαντικό Ωκεανό, με παραλίες λες και βρέθηκες στην Καλιφόρνια. Απέραντες ακρογιαλιές με άμμο, κύματα που σκάνε ορμητικά και μία αγριάδα που σε συνεπαίρνει. Στενά σοκάκια, μαγαζάκια με pintxos να τρελαίνεσαι και βασικά να μη σταματάς το φαγητό. Το μεσημέρι φάγαμε στο Salxtipi (http://www.saltxipi.com/ingles/home.html)
όπου έγινε κυριολεκτικά μάχη. Καβούρια, αστακοί, Όστρακα θεϊκά ( πρέπει να έφαγα καμιά 12αριά), γλώσσες, και εννοείται σπαράγγια και πιπεριές και πολύ καλά κρασιά. Εκπληκτικό εστιατόριο.

Υποσχεθήκαμε στον εαυτό μας ότι θα ξαναέρθουμε σίγουρα εδώ. Το μέρος αυτό είναι μαγικό και σε προδιαθέτει να ξαναγυρίσεις γιατί σίγουρα κάτι σου έχει ξεφύγει...